Please reload

Recente berichten

Brief voor Cliënten m.b.t. protocol Corona

May 11, 2020

Per vandaag mag ik in mijn praktijk mijn werkzaamheden weer hervatten. Hierbij ben ik gehouden aan een ons voorgeschreven protocol, waarbij we ons hou...

1/3
Please reload

Uitgelichte berichten

Blogs in Corona-tijd: Draakje Vurig

April 19, 2020

In begeleiding werk ik graag met boekjes. In deze boekjes staan vaak bepaalde thema's centraal. Voor kinderen is deze manier fijn omdat ze zich erin kunnen herkennen en we met een zekere afstand over het thema kunnen praten, zonder dat het meteen heel dichtbij het kind zelf komt. Sommige kinderen slaan dan namelijk dicht. Gaandeweg het bespreken van het boekje merk je vaak, dat je steeds meer kunt vragen hoe het kind zelf zulke dingen beleeft. En zo ontstaat er langzaam overdracht naar de situatie en beleving van het kind.

 

Eén van de boekjes die ik veel gebruik, is Draakje Vurig. Vooral erg herkenbaar voor hooggevoelige kinderen met een grote behoefte aan autonomie, ook wel aangeduid met de term hooggevoelig & strong-willed. In deze blog geef ik graag een inkijkje in de verschillende manieren waarop met dit boekje gewerkt kan worden, zodat jullie wellicht thuis ook aandacht kunnen besteden aan Draakje Vurig!

 

 

Wanneer je het boekje samen met je kind leest, zul je merken dat er een aantal herkenbare situaties naar voren komt. Deze kun je aangrijpen om te vragen of je kind begrijpt waarom Draakje Vurig zich zo voelt, waarom hij zo reageert, en of je kind dat ook bij zichzelf herkent.

 

Een voorbeeld van zo'n situatie is het moment waarop Draakje Vurig wat te drinken krijgt. Draakje Vurig heeft grote plannen en is druk bezig, maar moeder ziet dat hij even pauze moet nemen. Aan de kleur van Draakje zie je dat hij een beetje tot rust komt, maar écht rust nemen kan hij niet, want hij wil door! Voor hooggevoelige kinderen met een sterke behoefte aan autonomie is dit ook heel lastig. Ze hebben iets in hun hoofd, willen dat het zo snel mogelijk gebeurt, en rusten meestal niet tot ze het hebben bereikt. Maar het zoeken naar manieren om tussendoor echt tot rust te komen, en ook leren ervaren dat dit voor het voorkomen van overprikkeling prettig is, is een mooie les uit het boekje.

 

Een andere herkenbare situatie, is dat hoogbegaafde kinderen vaak ervaren dat ze in hun hoofd alles heel mooi kunnen bedenken en precies weten hoe ze iets willen doen, maar dat hun handen het nog niet kunnen maken. Draakje Vurig ervaart dit ook. In het boekje stapt hij hier makkelijk overheen, maar veel hoogbegaafde kinderen raken door zo'n situatie enorm gefrustreerd. Dit is dan ook één van de redenen waarom knutselwerken soms in een vlaag van woede door de kamer vliegen. Het boekje biedt een mooie ingang om hier vragen over te stellen: wat denkt Draakje Vurig? Hoe reageert hij? Herken je het, dat je in je hoofd soms iets kunt bedenken, maar dat het er toch anders uit gaat zien? Wat doe je dan? Wat doet Draakje Vurig? (Draakje Vurig ziet dat het er niet helemaal uitziet zoals hij had gedacht, maar hij richt zich op de functie: het kan vast wel varen, en dat was vooral de bedoeling!)

Het helpt, bij frustraties van je kind door zo'n situatie, begrip te tonen voor de onmacht en dit te benoemen. Het helpt ook dit te kaderen: als je kind bijvoorbeeld ziet dat jij al wel heel mooi tussen de lijntjes kunt schrijven of heel precies iets van lego in elkaar kunt zetten, leg dan uit dat jij heel veel jaren hebt geoefend. Bovendien zijn je handen groter, waardoor sommige dingen beter lukken. Maar ook jij was vroeger klein, en je begrijpt daarom dat het heel vervelend is dat je datgene wat je in je hoofd hebt bedacht, nog niet kunt maken. Je kunt vragen wat hem/haar zou kunnen helpen. Kan hij/zij ander materiaal kiezen, waardoor het beter zou kunnen lukken? Wil hij/zij iets aan het idee veranderen? Wil hij/zij een klein beetje hulp bij een moeilijk stukje, om dan weer zelf verder te gaan? Laat hierbij de beslissing vooral bij het kind liggen, neem het niet over (hoe goedbedoeld ook, maar je kind houdt immers van autonomie? ;)).

 

Een laatste herkenbare situatie is wanneer de moeder van Draakje Vurig hem remt in zijn plannen. Kinderen met een sterke behoefte aan autonomie hebben regelmatig de neiging hele plannen in hun hoofd te bedenken, zonder anderen hiervan op de hoogte te stellen. Vaak gaat dit goed, maar soms lukt het niet, omdat een ander niet weet van zijn/haar bedoeling en ergens een stokje voor steekt. Aan de hand van deze situatie kun je bespreken wat er gebeurt: waarom reageert de moeder van Draakje Vurig zo? Wat zou in deze situatie anders kunnen? Gebeurt het bij jou ook wel eens, dat je plannen ineens niet door kunnen gaan? Wat voel je dan? Wat zou jou kunnen helpen?

 

Het overkoepelende thema in Draakje Vurig is overprikkeling. Naast een schrijven voor ouders, is achterin het boekje daarom een 'meter' opgenomen, waarin Draakje vurig te zien is van ontspannen, via gespannen, naar overprikkeld. Dit is een fijne, zichtbare manier waarop dreigende overprikkeling -in de vorm van het Draakje- een opstap kan zijn naar herkenning bij je kind. Bij elk van de drie de fasen kun je met je kind bespreken: wat voel je? Waar voel je in je lijf dat je ontspannen bent, dat je gespannen raakt of dat je overprikkeld bent? Het is voor je kind fijn deze lichamelijke signalen te leren herkennen, omdat het kan leren dit te koppelen aan de volgende vraag: wat helpt je dan? Dit kan van alles zijn. Voor sommige kinderen is het fijn rustige muziek te luisteren, te bouwen met lego of te lezen in een fijn boek. Probeer verschillende dingen uit, om te ondervinden wat je kind het best helpt weer tot rust te komen. Als je dit (de antwoorden op: wat voel ik? en wat helpt mij dan?) op een groot papier opschrijft, met plaatjes erbij, en dit ergens ophangt, is het makkelijker om het op dat moment toe te passen!

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Please reload

Zoeken op tags
Please reload

Archief

© 2018 Hoogbegaafdheidspraktijk Wegwijs